Ga relaxen, neem tijd voor jezelf!

Gisteren was het (voor wie het ontgaan is) World Mental Health Day. Ik ben gisteravond lekker gaan relaxen, want mental heath betekent ook tijd nemen voor jezelf.  Tijd voor jezelf is erg belangrijk, zeker in de drukke periodes. Maar hoe kan je me-time inplannen in de momenten dat je niet eens alles afkrijgt wat je moet afkrijgen? Hieronder vertel ik wat ik het liefst doe om te de-stressen;
Relaxen en De-stressen

Relaxen en de-stressen

Opruimen! (ieh) Ja echt. Als ik een chaos hoofd heb en dat gaat niet weg, dan heeft dat vaak te maken met mijn leefomgeving. Of dat nou de huiskamer is of mijn bureau op werk. Zodra ik spulletjes aan het opruimen ben, ruim ik ook mijn hoofd op. Let op dat je niet doorslaat met opruimen.

Want als een opgeruimd bureau staat voor een opgeruimd hoofd, waar staat een leeg bureau dan voor?

Natuurlijk hoef je ook niet dagelijks een voorjaarsschoonmaak te houden. Want dan zal elk neergedwarreld stofje je irriteren. Dat is juist niet te bedoeling. Vaak ruim je je huis op als je weet dat je visite krijgt, waarom zou je dat dan niet voor jezelf doen?

Waar ik ook heel vrolijk van word zijn kaarsen. Zeker nu het buiten weer wat donkerder is vind ik het heerlijk om het binnen wat knusser te maken door kaarsjes aan te steken, en om ook mijn ScentChips weer te voorschijn te halen. In de zomer heb ik ze eigenlijk niet gebruikt. Maar nu heb ik ze weer helemaal herontdekt.

Ga even (echt, het hoeft niet heel lang te zijn) van de radar. Telefoon in vliegtuigstand en even helemaal offline. Dat je telefoon vaak af gaat door social media of zelfs door je werkmail kan enorm afleiden van me-time. Als ik tijd voor mezelf neem is dat ook vaak om mijn hoofd wat langzamer te laten draaien. Het “bzzz”-en “pling”-en helpen daar niet aan mee.
Vind dingen om te doen waar je van kan genieten zoals schilderen, lezen of knuffelen met je huisdier. Ga even wandelen in het park, of loop ergens heen waar je nog nooit bent geweest. Sowieso is bewegen in de buitenlucht een hele fijne de-stresser!

Ik hou ervan om regelmatig lang in bad te liggen. Liters water en kleuren + geuren van Lush. Het liefst nog met een hete kop thee bij me in de buurt. Ik zet Netflix aan of zoek op youtube naar Spa Music.

Deze duurt bijvoorbeeld al 6 uur! Zo lang lig ik dan ook weer niet in bad (kuch). Maar je kunt dit natuurlijk ook aanzetten als je een blog aan het typen bent of op de bank/bed ligt om even een dutje te doen.

Om in slaap te vallen of gewoon mijn hoofd leeg te maken gebruik ik vaak de app Relax Melodies. Deze app is gratis te downloaden in de App Store. Je kiest de melodietjes die jou aanspreken en maakt zo je eigen muziekje om bij te relaxen. Ook smeer ik een spulletje van Rituals op mijn hoofd (zie afbeelding). Als ik deze crème ruik gaat mijn hoofd al bijna vanzelf op stand-by, heerlijk!
Lezen is ook heel erg fijn om te ontspannen. Mijn hoofd kan niet gestresst zijn over dingen als er al een mooi verhaal in zit. Het nadeel van mijn leesverslaving is dat ik niet kan stoppen met lezen als het verhaal echt goed is en zo kostbare uren slaap kan verliezen. Dus lezen in de avond doe ik zelf niet meer.

Neem uit deze blog vooral de tips mee die bij je passen. Laat het weten als je een van deze tips hebt geprobeerd of als je nog tips hebt om te relaxen.