ADD en leren voor je (auto)theorie examen

1
168

Zoals sommigen van jullie misschien al wel weten ben ik bezig met het halen van mijn rijbewijs. Ik ben al goed op weg want, ik heb mijn theorie examen gehaald, mijn tussentijdse toets gehaald en ik heb nog niemand aangereden.
En voor dat theorie examen kan ik wel even wat tips uit mijn mouw schudden!

Ik ben begonnen met het doorbladeren van mijn theorieboek. Maar ik merkte dat ik een beetje afgeleid werd door de schrijfstijl van het boek. Hierin stonden plaatjes met een haasje en een schildpadje om te illustreren wat snel en langzaam was en door de lengte van sommige zinnen was het voor mij soms minder duidelijk. Daarom ben ik uiteindelijk ook geswitcht van theorieboek. Daarom deze tip: zoek een theorieboek waarin je gemakkelijk kunt doorlezen. Uiteindelijk vond ik het theorieboek wat ik via mijn rijschool kon aanschaffen, gemakkelijker lezen dan mijn eerder gekochte boek.

Even een side note… Licht Educatieve Maatregel Alcohol en Verkeer wordt afgekort als: LEMA. Waarom is het dan geen LEMAV? Waar is de V gebleven?

Daarna ben ik ook gaan online gaan oefenen. Hoewel dit beter ging werd ik hierdoor ook afgeleid. (Story of my life!) Sommige vragen, en ik wil niemand beledigen die dit heeft bedacht, slaan nergens op. Hoewel het belangrijk is om te weten (voor iedereen denk ik?) hoeveel borstcompressies je moet doen, maakt dat je toch geen betere automobilist.
Als motivatie voor het goed rekenen van een andere vraag:

Bromfietsers doen vaak stoer. Ze rijden te hard en letten niet goed op.

What?

Door te oefenen en te blijven oefenen leerde ik wel heel goed de situaties te herkennen waardoor ik steeds sneller de juiste antwoorden kon geven. Dus de tip hierbij: veel doen. Op de dag van het examen heb ik zelfs nog in de ochtend geoefend met de vragen beantwoorden.

Ik was echt ontzettend zenuwachtig. Gelukkig was mijn examen al om 9 uur in de ochtend, dus ik hoefde mezelf niet de hele dag op te vreten van de zenuwen. Veel te vroeg kwam ik aan bij het CBR. Maar hierdoor had ik wel goed de tijd om om me heen te kijken en even tot rust te komen. Voor zover dat ging.

Tips: Lees van te voren goed welke dingen je moet meenemen. Zoals vb je legitimatiebewijs. En zorg dat je op tijd bent. Hierdoor heb je meer rust op je hoofd en kun je je energie steken in de belangrijke zaken: je toets!

Toen mijn nummer op het scherm stond kon ik de zaal in waar ik een computer toegewezen kreeg. Hoewel ik van te voren met mezelf had afgesproken om alles rustig en goed door te lezen zag ik door het oefenen bij zoveel situaties wat het juiste antwoord moest zijn, dat ik echt door de vragen heen racete. Sterker nog, binnen een kwartier stond er een duimpje op mijn scherm met: gefeliciteerd.

Mijn hart klopte in mijn keel, en zo rustig als ik kon liep ik de zaal uit zodat ik de anderen niet zou storen. Daarna stond ik te stuiteren en heb ik heel veel appjes verstuurd naar iedereen met: IN THE POCKET!

En mocht je het nu niet in 1x halen. No worries! Nu weet je een beetje hoe de situatie zal zijn als je aankomt bij het CBR en je krijgt per mail feedback over waar je meer moet oefenen. Je kunt nu gerichter gaan leren en omdat je weet waar je aan toe bent zul je de volgende keer misschien wat minder zenuwachtig zijn.

Inmiddels heb ik dus ook mijn tussentijdse toets gehaald, en heb ik nu nog 2 hindernissen: de AD(H)D rijtest en mijn daadwerkelijke praktijkexamen. So, te be continued…
Ik ben heel erg benieuwd of jullie ook nog tips hebben over het theorie- /praktijkexamen, of autorijden in het algemeen. Laat het achter in een reactie, want alle tips zijn welkom!

 

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here